Ubezpieczenia i stawki dla "anglików"

Ubezpieczyciele są zobligowani do zawierania polis OC z właścicielami pojazdów z kierownicą znajdującą się po prawej stronie. Natomiast, aby nie zachęcać kierowców do nadużywania zakupów takich pojazdów zdarzają się sytuacje że polisy mają klikukrotnie wyższe stawki, biorąc pod uwagę fakt potencjalnej większej liczby zdarzań drogowych - przede wszystkich tzw. "czołówek".

Obecnie pojazdy sprowadzane (najczęściej) z wysp brytyjskich można obserować w marginalnej liczbie na polskich drogach. Jeszcze do niedawna, należało otrzymać specjalne pozwolenie na poruszanie się i rejestracje takiego pojazdu w polsce. Każdorocznie mały promil noworejestrowanych pojazdów były właśnie takie pojazdy, w wiekszości jako auta zabytkowe, nie przeznaczone do codziennego użytku.

Obcnie prawo pozwala na rejestracje takich pojazdów zgodnie z wyrokiem jaki zapadł w  Europejskim Trybunale Sprawiedliwości, uznając, że takie obostrzenie jako sprzeczne z unijnym prawem przepływu towarów i usług. Dlatego Polska zniesła zakaz rejestrowania pojazdów z  kierownicą po drugiej stronie.

Należałoby zwrócić uwagę na fakt, że auta w Wielkiej Brytanii są wielokrotnie tańsze niż w pozostałych europejskich państwach, drugim faktem jest to, że Wyspy Brytyjskie są jednych z podstawowych kierunków emigracji ekonomicznej Polek i Polaków.

Statystyki pokazują że jest bardzo duże prawdopodobieństwo że pojazdy które posiadają kierownicę po prawej stronie będą przyczyną zwiększonej ilości zdarzeń drogowych. Jednych z przyczyn takiej sytuacji może być fakt że w Polsce ciągle wiele drog jest jednojedniowych co może mieć duże znaczenie przy codziennym wykorzystywaniu takich pojazdów, jako wpływ przypodstawowych manewrach drogowych -  tłumaczy, analityk PIU. Podobną analizę otrzymało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju od izby. 

Potwierdzeniem tych danych może być przypadek Kanady, gdzie ilość zdarzeń drogowych wzrosła o około 40 proc. w momecie gdy dopuszczono takie pojazdy do ruchu drogowego. Z raportów innych państw można wywnioskować, że do zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów posiadających kierownice po drugiej stronie zdarza się najczęściej przy manewrach zawracania, wyprzedzania i zmieniania pasa ruchu.

A co z ubezpieczeniem takiego pojazdu?

Z powyższych argumentów i raportów które były omówione możemy wywnioskować że ubezpieczenie OC i AC takich pojazdów może się różnić od odpowiednika z kierownicą po lewej stronie. Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie chętnie ubezpieczają takie pojazdy, ale zgodnei z prawem nie mogą odmówić ubezpieczenie (obowiązkowego OC) na każdy pojazd dopuszczony do ruchu. Towrzystwa Ubezpieczeniowe ciągle próbują zniechęcić do kupowania ubezpieczeń u sibeie poprzez podnoszenie składek na takie pojazdy.

PZU, główny i największy gracz na polskim rynku, dla samochodów z kierownicą po prawej stronie przyznaje ponad 50-procentową zwyżkę na zakup polisy. Oznacza to bardzo dużą różnicę przy zakupie takiego samego samochodu z kierownicą po prawej czy po lewej stronie. 

Takie podejscie i polity może jednak być i tak okazją gdy porównamy oferty innych firm ubezpieczeniowych. Na przykład Liberty Ubezpieczenia składka OC na ubezpieczenie takiego pojazdu ma być wyliczana indywidualnie u konsultanta. Cena polisy wyliczana w taki sposob jest najczęściej nieatrakcyjna i nieakceptowalna przez klienta.

Podobna sytuacja jest np. w Ergo Hestii. - Jeżeli samochód jest zarejestrowany w Polsce a posiada kierownicę po prawej stronie, to firma ubezpieczeniowa  Ergo Hestia ma w ofercie OC o około 300 proc. większą niż standardowa - mówi ekspert Ergo Hestii.
 


Skomentuj, zadaj pytanie:
Komentarze 0
  • Zostań pierwszą osobą, która skomentuje ten wpis.

W tym artykule: samochody z anglii, ubezpieczenia oc, polisa oc, stawki ubezpieczenia.